Ochrona danych osobowych

Przetwarzanie danych osobowych w SIS i VIS

1. Cel oraz podstawa prawna przetwarzania danych osobowych w Systemie Informacyjnym Schengen (SIS) oraz Wizowym Systemie Informacyjnym (VIS)
 
Zapewnienie przy wykorzystaniu informacji przekazywanych za pośrednictwem tego systemu wysokiego poziomu bezpieczeństwa w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości Unii, w tym utrzymywanie bezpieczeństwa publicznego i porządku publicznego oraz zagwarantowanie bezpieczeństwa na terytorium państw członkowskich, poprawa realizacji wspólnej polityki wizowej, poprawa współpracy konsularnej i procesu konsultacji pomiędzy centralnymi organami wizowymi poprzez ułatwienie wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi o wnioskach i związanych z nimi decyzjach,
a także zapewnienie stosowania postanowień:

  • rozdziału 2 tytułu V części trzeciej TFUE w odniesieniu do przepływu osób na terytorium państw członkowskich (art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1861 z dnia 28 listopada 2018 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) w dziedzinie odpraw granicznych, zmiany konwencji wykonawczej do układu z Schengen oraz zmiany i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 (Dz. Urz. UE L 312 z 07.12.2018, str. 14, z późn. zm.),
  • rozdziału 4 i rozdziału 5 tytułu V części trzeciej TFUE w odniesieniu do przepływu osób na terytorium państw członkowskich (art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1862 z dnia 28 listopada 2018 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) w dziedzinie współpracy policyjnej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, zmiany i uchylenia decyzji Rady 2007/533/WSiSW oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1986/2006 i decyzji Komisji 2010/261/UE (Dz. Urz. UE L 312 z 07.12.2018, str. 56, z późn. zm.),
  • rozporządzenia (WE) nr 767/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS) (Dz. Urz. UE L 218 z 13.08.2008, str. 60-81),
  • decyzji Rady 2004/512/WE z dnia 8 czerwca 2004 r. w sprawie ustanowienia Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) (Dz. Urz. UE L 213, z 15.6.2004, s. 5–7),
  • decyzji Rady (WE) Nr 2008/633/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie dostępu wyznaczonych organów państw członkowskich i Europolu do Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) do celów jego przeglądania, w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i innym poważnym przestępstwom, ich wykrywania i ścigania (Dz. Urz. UE L 218/129 z 2008 r.),
  • ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym (Dz.U. 2023 poz. 1355).
     

2. Administrator danych

Rozpatruje wnioski osób dotyczące przetwarzania ich danych osobowych w Systemie Informacyjnym Schengen (SIS) oraz Wizowym Systemie Informacyjnym (VIS).

 

Kontakt:

Centralny organ techniczny KSI - Komendant Główny Policji

ul. Puławska 148/150,

02-624 Warszawa,

Tel. Sekretariat: 47 72 148 79, 47 72 131 45

Faks sekretariat: 47 72 129 21.

e-mail: cot.admin.ksi@policja.gov.pl

 

Inspektor Ochrony Danych

ul. Puławska 148/150

02-624 Warszawa

tel. 47 72 127 34

faks 47 72 128 73

 

https://kgp.bip.policja.gov.pl/kgp/centralny-organ-techni/40172,Centralny-Organ-Techniczny-Krajowego-Systemu-informatycznego-Komendant-Glowny-Po.html

 

3. Ograniczenia w zakresie dostępu do danych osobowych przetwarzanych w SIS i VIS

 

1. art. 11 ust. 1 ustawy o SIS i VIS

Przetwarzanie danych może następować bez wiedzy i zgody osób, których dane dotyczą, oraz bez obowiązku ujawniania faktycznego celu zbierania danych.

2. art. 26 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o przetwarzaniu danych osobowych w związku zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. poz. 125, z późn. zm.), zwana dalej ustawą p.d.o.z.p.

Nie przekazuje się żądanych informacji w odpowiedzi na wniosek oraz nie udostępnia danych osobowych, jeżeli mogłoby to powodować:
1) ujawnienie informacji uzyskanych w wyniku czynności operacyjno-rozpoznawczych;
2) utrudnienie lub uniemożliwienie rozpoznawania, zapobiegania, wykrywania lub zwalczania czynów zabronionych;
3) utrudnienie prowadzenia postępowania karnego, karnego wykonawczego, karnego skarbowego lub w sprawach o wykroczenia lub wykroczenia skarbowe;
4) zagrożenie życia, zdrowia ludzkiego lub bezpieczeństwa i porządku publicznego;
5) zagrożenie bezpieczeństwa narodowego, w tym obronności lub bezpieczeństwa oraz ekonomicznych podstaw funkcjonowania państwa;
6) istotne naruszenie dóbr osobistych innych osób.

Jednakże administrator może przekazać osobie, której dane dotyczą, informacje w przypadku gdy ich ujawnienie byłoby niezbędne do ochrony życia lub zdrowia ludzkiego.

3. art. 3 - 5 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1000, z późn. zm.), zwana dalej ustawą ODO w związku z art. 23 ust. 1 lit. a, c, d i lit. i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), zwane dalej RODO oraz z uwzględnieniem art. 11 ustawy o SIS i VIS.

Powyższe prawa do żądania od administratora dostępu do własnych danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania lub do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania wynikające z RODO są realizowane z zastrzeżeniem ograniczeń dostępu do żądanych informacji oraz danych osobowych oraz z zastrzeżeniem ograniczeń związanych z przetwarzaniem danych osobowych wynikających z ww. przepisów.

4. art. 67 ust. 3 rozporządzenia 2018/1862 oraz art. 53 ust. 3 rozporządzenia 2018/1861.

Państwo członkowskie podejmuje decyzję o nieprzekazywaniu całości lub części informacji osobie, której dane dotyczą, zgodnie z prawem krajowym, w zakresie – a także przez tak długi okres – w jakim takie częściowe lub całkowite ograniczenie stanowi niezbędny i proporcjonalny środek w społeczeństwie demokratycznym, przy należytym uwzględnieniu praw podstawowych i uzasadnionych interesów osoby, której dane dotyczą, po to aby:
− uniemożliwić utrudnianie prowadzenia urzędowych lub sądowych dochodzeń, postępowań przygotowawczych lub procedur;
− uniemożliwić utrudnianie zapobiegania przestępstwom, ich wykrywania, prowadzenia w ich sprawie postępowań przygotowawczych lub ich ścigania lub wykonywania kar;
− chronić bezpieczeństwo publiczne;
− chronić bezpieczeństwo narodowe; lub
− chronić prawa i wolności innych osób.

W przypadkach, o których mowa w akapicie pierwszym państwo członkowskie bez zbędnej zwłoki informuje na piśmie osobę, której dane dotyczą, o odmowie lub ograniczeniu dostępu oraz o powodach takiej odmowy lub takiego ograniczenia. Informacje takie można pominąć, jeżeli ich przekazanie godziłoby w którykolwiek z celów określonych w lit. a-e akapitu pierwszego. Państwo członkowskie informuje osobę, której dane dotyczą, o możliwości wniesienia skargi do organu nadzorczego lub możliwości skorzystania ze środka ochrony prawnej przed sądem.

 

PRAWO DO WNIESIENIA SKARGI I DO WYSTĄPIENIA Z ROSZCZENIEM O ZAPŁATĘ, ODSZKODOWANIE LUB ZADOŚĆUCZYNIENIE

Każdej osobie, której dane są przetwarzane w Systemie Informacyjnym Schengen i Wizowym Systemie Informacyjnym przysługuje prawo:

1) złożenia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych osobowych w przypadku stwierdzenia, że przetwarzanie danych osobowych w SIS lub VIS odbywa się z naruszeniem przepisów prawa o ochronie danych osobowych dotyczących przetwarzania danych osobowych w SIS lub VIS, w tym z naruszeniem odpowiednio przepisów rozporządzenia 2018/1862, rozporządzenia 2018/1861 oraz rozporządzenia 2018/1860 lub rozporządzenia ws. VIS i decyzji ws. VIS.

Skargę można skierować:
a) w formie pisemnej tradycyjnej na adres: Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, Polska
b) w formie elektronicznej: przez elektroniczną skrzynkę podawczą dostępną na stronie: https://www.uodo.gov.pl
Szczegółowe informacje: www.uodo.gov.pl

2) wystąpienia z roszczeniem o zapłatę, odszkodowanie lub zadośćuczynienie jeżeli roszczenie wiąże się z naruszeniem jej praw w związku z wpisem jej danych w SIS lub VIS lub szkodą wyrządzoną naruszeniem tych praw, przeciwko podmiotowi (organowi), który ten wpis wprowadził do SIS lub VIS i który za niego odpowiada.
Takie roszczenie można skierować:
a) w przypadku powództwa o roszczenie przeciwko podmiotom lub organom, będącym jednostkami organizacyjnymi Skarbu Państwa, które mają siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej, do sądu okręgowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej właściwego według siedziby tego podmiotu (organu), tj. właściwego według siedziby państwowej jednostki organizacyjnej, z której działalnością wiąże się dochodzone roszczenie (art. 17 pkt 45 i art. 29 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego)
b) w przypadku powództwa o roszczenie przeciwko podmiotowi (organowi) mającemu siedzibę w innym państwie członkowskim UE do sądu właściwego według przepisów prawa krajowego tego państwa, w którym podmiot (organ), który dokonał wpisu w SIS lub VIS i którego dotyczy roszczenie, ma siedzibę

Metryczka

Data publikacji 23.09.2024
Data modyfikacji 07.05.2025
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Powiatowa Policji w Jaśle
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Daniel Lelko
Osoba udostępniająca informację:
mł.asp. Daniel Lelko
Osoba modyfikująca informację:
mł.asp. Daniel Lelko
do góry